Vihreä valtuustoryhmä haluaa kiittää viranhaltijoita ja
luottamushenkilöitä hyvästä talousarviovalmistelusta. Talousarvio on selkeä
kokonaisuus ja kuvaa hyvin kunnan työntäyteistä ja myös haasteellista
tulevaisuutta. Monia talousarvioon liittyviä asioita nostettiin esille jo
kuntarakenneselvityksen puheenvuoroissa, joten niitä ei ole tarpeen lähteä
toistamaan tässä kohtaa.
Edellisessä kunnanvaltuustossa jätimme valtuutettu Minna
Kokkosen kanssa aloitteen kotihoidon kuntalisään liittyen. Pyysimme selvitystä
asiaan ennen talousarvion vahvistamista. Valtuutetuille toimitettiin uudet
laskelmat asiasta sähköpostilla jo seuraavalla viikolla. Vaikka
valtuustoaloitteen käsittelyaikaa onkin vielä jäljellä, olisi tuntunut
asianmukaiselta tuoda se valtuuston käsittelyyn tässä vaiheessa, kun aloitetta
koskevasta asiasta tehdään päätös.
Kotihoidon kuntalisä on ollut esillä talousarvioiden
vahvistamisien yhteydessä useissa kunnissa. Lähialueemme kunnista ainakin
parissa kuntalisä on lopetettu kokonaan ja muissa se on säilynyt ennallaan. Vaikka
Parikkalassa tukea alennettaisiinkin, olisi se silti kohtuullisella tasolla
verrattuna maan keskiarvoon. Miksi meidän ei kuitenkaan tulisi aina tarkastella
omaa toimintaamme suhteessa naapurikuntiin tai maan keskiarvoihin? Koska
Parikkalan asema on, moniin muihin kuntiin verrattuna hyvin erilainen.
Työssäkäyntialueemme on hyvin laaja ulottuen Etelä-Savoon, Pohjois-Karjalaan ja
Imatran seudulle. Uukuniemellä ei ole tarjolla lainkaan päivähoitopaikkoja.
Saarella päivähoitoa tarjotaan ryhmiksessä. Ainoat vuorohoitopaikat sijaitsevat
Parikkalan keskustaajamassa. Työssäkäynti suhteessa asuinpaikan ja hoitopaikan
sijainteihin voivat aiheuttaa logistisen ja ajankäytöllisen ongelman perheissä.
Esimerkiksi, jos asuinpaikka sijaitsee Uukuniemellä, lasten hoitopaikka
Parikkalan keskustassa ja työpaikka vaikkapa Kiteellä.
Uusien laskelmien mukaan kotihoidon kuntalisän
leikkaamisella saavutetaan 26 000 euron säästö vuonna 2015. Talousarviossa
on esitetty, että kotihoidossa ja päivähoidossa olevan lapsen päivittäinen
hoitokustannus on 75,90 €/päivä. Karkeasti arvioiden voidaan todeta, että
kotihoidossa olevan kuntalisää saavan lapsen osuus tuosta on noin 20 €/päivä ja
päivähoidossa olevan 50 €/päivä. Tästä voidaan nähdä, että päivähoitomaksut
eivät kata päivähoidossa olevan lapsen kustannuksista kuin noin neljäsosan.
Mikäli päivähoitopaikat ovat muutenkin täysipainoisesti käytössä, vaikuttaa siltä,
että lasten kotihoito on itse asiassa kunnan resursseja ja kustannuksia
säästävää toimintaa kuntalisästä ja sen suuruudesta huolimatta. Kun vuoden 2015
talousarvion tulos osoittaa 500 000 euroa alijäämää, tuntuu kotihoidon
kuntalisän leikkaaminen perusteettomalta. Olisi eri asia, jos vuoden 2015 tulos
tällä leikkauksella saataisiin positiiviseksi.
En kuitenkaan vaadi asiaa äänestettäväksi. Tuleville
vuosille ohjenuoraksi kannattaisi kuitenkin ottaa se, että kotihoidon
kuntalisän määrä sidotaan tiettyyn tasoon koko valtuustokaudeksi. Tämä auttaa
perheitä tulevaisuuden suunnittelussa ja antaa varmuutta kuntalisän
jatkuvuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.